Zasady tworzenia kampanii on-line
4 03 2009Prowadzeniu e-marketingu towarzyszą tradycyjne składowe kampanii promocyjnych:
- określenie celów kampanii i sposobu pomiaru stopnia realizacji,
- wyodrębnienie grupy docelowej,
- opracowanie planu działania,
- dobór narzędzi.
Temat jest bardzo obszerny a ja nie chciałbym pominąć jakieś ważnej kwestii dlatego skupię się na „określeniu celów kampanii”. Myślę, że będą to solidne podstawy do dalszych samodzielnych przemyśleń.
Oczywiście powodów do rozpoczęcia kampanii reklamowej on-line może być tysiące, jednak ogólnie rzecz ujmując możemy wyodrębnić dwa najważniejsze:
- kampania wizerunkowa,
- kampania skierowana na określoną akcję użytkownika.
Kampania wizerunkowa: najczęściej tylko bogate przedsiębiorstwa mogą pozwolić sobie na taką kampanię. Firmy, które korzystają z takiego typu promocji chcą się przypomnieć klientowi, nie oczekują natychmiastowej rekcji. Chcą natomiast aby użytkownicy wiedzieli, że istnieją i kojarzyli branżę. Istnieją takie marki, których nie trzeba reklamować. Np. każdy wiedział, że istnieje luksusowe i niezawodne auto marki XXX zanim zobaczył reklamę w TV ( o ile taka była). Reklamodawca chce wzbudzić wsród ogółu oglądająch pragnienie posiadania dokładnie tego samochodu. Wiadomo, że na takie samochody mogą pozwolić sobie tylko nieliczni. Nabywca w ten sposób zaspokaja nie tylko potrzebę posiadania wysokiej klasy samochodu ale także ma coś czego nie mają inni.
Innym typem są kampanie nastawione typowo na osiąganie zysków. O ile w przypadku kampanii wizerunkowych (np.: reklama banerowa – klikalność bardzo niska) ważne jest aby użytkownik zobaczył treść reklamy, o tyle w kampaniach nastawionych na zysk, oczekiwana jest konkretna rekcja z strony użytkownika. Najczęściej jest to dokonanie zakupu, kontakt z przedstawicielem danej firmy, zapytanie ofertowe itp.
W takim przypadku chcemy płacić tylko za oczekiwane reakcje. Najprostszym i najłatwiej dostępnym narzędziem jest google AdWords. Prowadząc kampanie AdWords jesteśmy gotowi zapłacić za to, że internauta wejdzie na naszą stronę klikając link sponsorowany, który zostanie wyświetlony po wpisaniu w wyszukiwarce odpowiednich kombinacji słów. W takim wypadku płacimy za akcje (i to bardzo chętnie płacimy ) gdyż jesteśmy w stanie precyzyjnie określić, kim są osoby wchodzące na naszą stronę oraz tak zbudować kampanie aby dotrzeć tylko do wybranej grupy docelowej.
Wybór strategii zależy od bardzo wielu czynników;
- znajomości „produktu”,
- potencjalnych klientów i ich upodobań,
- decyzji, czy planujemy osiągać zyski już teraz czy może planujemy budowanie silnej i godnej zaufania marki.
Powodzenia